Dziecko Uroda

5 sposobów jak być fit mamą. Porady dla kobiet w ciąży i po porodzie.

Sierpień 29, 2015

Jeszcze przed ciążą zastanawiałam się co to znaczy być fit mamą i czy kobieta w ciąży może też być fit. Na ulicy ciągle rzucały mi się w oczy ciężarne w ponaciąganych t-shirtach i legginsach. Przerażało mnie to strasznie i jeszcze kilka lat temu miałam nadzieję, że nigdy nie dopuszczę do zaniedbania siebie kosztem dziecka. Często spotykałam się z opinią, że jak pojawi się dziecko, to wtedy Twoje ciało się nie liczy. Nic bardziej mylnego. Twoje ciało jest bardzo ważne dla Twojego samopoczucia oraz dla Twojego partnera. Nie dziw się później, że Twój mąż woli patrzeć na młodsze, wysportowane i zadbane. Zrób „coś” dla siebie, a życie odpłaci Ci samymi pozytywami.

Poniżej znajdziecie 5 sposobów jak być fit mamą przed i po ciąży.

1. Zdrowe odżywianie

Ciąża nie usprawiedliwia Cię od pochłaniania tony czekoladek i cukierków każdego dnia. Rozumiem, że jedząc lody uzupełniasz białko w organizmie, ale codzienne jedzenie lodów pójdzie w Twoje boczki, a nie w zdrowie maluszka. Nie chcę Ci mówić, że masz trzymać dietę, ale masz się odżywiać zdrowo. Co to znaczy zdrowe odżywianie? Przede wszystkim 5-6 posiłków dziennie, a w każdy posiłkek powinien zawierać warzywa i owoce. Niedawno uświadomiłam sobie również co to znaczy, że mamy jeść 5-6 porcji warzyw i owoców dziennie (nie tylko kobiety w ciąży, ale wszyscy). Porcja to znaczy tyle ile zmieści się w garści i to jest właśnie klucz dla zdrowia.

zdrowe jedzenie fitmama

2. Ćwiczenia

Słówko FIT kojarzy mi się przede wszystkim z ćwiczeniami. W pierwszym trymestrze nie ćwiczyłam ze strachu o dziecko, ale drugi trymestr był dla mnie bardzo aktywny. Nie tylko ćwiczenia, ale również długie spacery pomogą Ci w dobrym samopoczuciu. W ciąży polecam jazdę na rowerku stacjonarnym (ja robiłam ok 20km w ciągu godziny min. 1x w tygodniu.) Ćwiczenia wybierałam z youtube między innymi te i te. Już teraz odliczam dni, w których będę mogła znów rozpocząć jogging i ćwiczenia z Ewą Chodakowską oraz Anią Lewandowską. W ciąży pamiętaj jednak o konsultacji z lekarzem. Jeśli lekarz uważa, że są jakieś przeciwwskazania, to lepiej nie ryzykuj. Jeśli już urodziłaś maluszka i skończył się połóg zarządzaj swoim czasem z głową, pozwól tatusiowi zająć się przez godzinę dzieckiem a Ty zrób przez tę godzinkę coś dla siebie. Nie pożałujesz.

ćwiczenia fitmama

3. Wizyta u kosmetyczki lub domowe SPA

Zadbałaś już o swoje ciało od wewnątrz i zadziałałaś na nasze mięśnie, więc teraz czas na pielęgnację Twojej skóry. Drobne zabiegi w salonie kosmetycznym mogą Ci znacznie poprawić humor. Musisz jednak przed każdym zabiegiem informować kosmetyczkę o odmiennym stanie. (Zarówno o ciąży jak również o okresie laktacji) Jeśli nie możesz sobie pozwolić na zabiegi kosmetyczne lub nie masz z kim zostawić maleństwa zrób sobie domowe SPA. Wykonaj peeling ciała, peeling twarzy, nałóż maseczkę na twarz lub maskę na włosy. Odpręż się, zrelaksuj a Twój wygląd znacznie się poprawi. Niebawem przygotuję listę zabiegów, które możesz spokojnie, bez obaw wykonywać w ciąży.

Spa therapy for young woman receving cosmetic mask at beauty salon - indoors

4. Spotkania z przyjaciółkami

Porady dla ciała już były, teraz dwie ostatnie porady dla duszy. W życiu ważne są relacje międzyludzkie. Choć dziecko zmieni w Twoim życiu bardzo wiele, nie odkładaj spotkań z przyjaciółmi na tzw. „potem”. Odmówisz znajomym raz, drugi, trzeci a czwartego spotkania już Ci nie zaproponują. Pielęgnuj więc kontakty z najbliższymi w trakcie, oraz po ciąży, zwłaszcza z osobami, które nie są na podobnym etapie życia co Ty. Osoby bez dzieci nie zrozumieją tego, że Twój czas jest zapełniony obowiązkami, ale jesteś świetnie zorganizowana i znajdziesz czas by się spotkać. Znajomi bezdzietni mogą nie zrozumieć, że teraz wolisz domówki, niż wyjścia na miasto, bo nie zawsze masz z kim zostawić dziecko. Dziecko weryfikuje znajomych, ale czasem pozwoli zyskać nowe przyjaźnie trwające czasem nawet do końca życia. Nie znaczy to, że masz teraz zakończyć znajomości. Życie przyniesie swoje i nie rozpaczaj, gdy pewne kontakty się pourywają. Teraz rób co możesz, wychodź często, dzwoń, pisz by przygotować podłoże na czas po porodzie.

przyjaciółki fitmama

5. Spędzaj czas z partnerem

Nie wiem jak u Ciebie, ale moje relacje z mężem znacznie się poprawiły odkąd jestem w ciąży. Wykorzystujemy czas na maxa. Spacerujemy, wychodzimy do kina, do restauracji, robimy wieczorki filmowe. Przytulamy się i całujemy się często. Wzruszam się, gdy maż mówi do brzuszka, głaszcze go i przytula. To wspaniały czas i nie mogę się doczekać, gdy Julian będzie już z nami. Pamiętaj, by po porodzie nie skupiać się tylko na dziecku. Mąż w Twoim życiu powinien być ważniejszy. Jeśli macie taką możliwość wychodźcie tylko we dwoje przynajmniej raz w miesiącu do kina lub restauracji. Gdy ułożycie dziecko do snu, nie musisz zaraz biec by sprzątać zabawki lub myć gary. Jutro też jest dzień, by wykonać te czynności. Spędzajcie wieczory razem, zaskakujcie się. Najważniejsze to podchodzić do dziecka z dystansem. Dziecko będzie mieszkać z Wami może 18, może 25 lat a Ty z mężem będziecie zawsze pod jednym dachem. Pielęgnacja Twojego związku jest najważniejsza, byś po latach, gdy nagle zostaniecie sami nie uświadomiła sobie, że Twój maż jest Ci obcy.

mąż fitmama

Stosując powyższe zasady znoszę ciążę z radością i bez większych utrudnień. Mam nadzieję, że po porodzie będę miała na tyle siły i motywacji, by kontynuować taki styl życia. Polecam go i Tobie. A może dodałabyś coś jeszcze do mojej listy? Co jest jeszcze ważne by zachować równowagę i zdrowie w czasie i po ciąży?

You Might Also Like

  • Fajna dawka pomysłów. A jeśli chodzi o fitness, ale po porodzie, to można myśleć nad spokojną jazdą rowerkiem :).

Ta strona używa plików cookies w celu zapewnienia statystyk i pełnej funkcjonalności bloga. Nie masz nic przeciwko? Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close